
Drodzy Rodzice,
w kąciku logopedycznym zostaną przedstawione propozycje zabaw, które będziecie mogli Państwo zrealizować ze swoimi dziećmi w domu. Zostaną także przedstawione porady i ciekawostki dotyczące rozwoju mowy dziecka.
Zachęcamy do dobrej zabawy!
W roku szkolnym 2021/2022 zajęcia logopedyczne będą odbywały się u następujących Pań:
mgr Beata Kasza
mgr Nicole Otremba – Grochal
mgr Anna Placek
Zapraszamy do kontaktu w razie jakichkolwiek wątpliwości i trudności.
Kiedy wybrać się do logopedy?
-
Dziecko nie mówi lub mówi ale bardzo mało.
-
Mowa dziecka pozostaje niezrozumiała dla otoczenia.
-
Głoski są przez dziecko zamieniane lub zniekształcane. W trakcie mówienia wysuwa język między zęby.
-
Dziecko mówiło i nagle przestało, bądź nie mówi tylko w danych miejscach i sytuacjach.
-
Mówi przez nos.
-
Oddycha przez usta oraz śpi z otwartą buzią.
-
Dziecko ma trudności z jedzeniem oraz z piciem.
-
Nie mówi płynnie, jąka się.
-
Ssie wargę, policzek lub kciuk.
-
Nadmiernie się ślini.
-
Dziecko ma zaburzenie słuchu.
-
Budowa jego narządów mowy jest nieprawidłowa.
Ćwiczenia oddechowe – wydolność oddechowa zostaje poprawiona, faza wydechowa ulega wydłużeniu, których następstwem jest prawidłowa jakość wymowy. Do tego rodzaju ćwiczeń można wprowadzić różne pomoce, np. chrupki, piłeczki itp., jak również opowieści.

Przykłady ćwiczeń:
-
Dmuchanie baniek mydlanych.
-
Dmuchanie na piórko: wyścigi na stole; tak aby latało i nie spadło.
-
Dmuchanie na gorącą zupę aby przestygła.
-
Dmuchanie na wiatraczek.
-
Naśladowanie zwierząt: „hau hau, miau, ko ko itp.
-
Naśladowanie śmiechu różnych osób.
-
Nadmuchiwanie balonika.
Warto wprowadzić z dzieckiem ćwiczenia, które odpowiednio wypracują wargi, język oraz podniebienie do poprawnego mówienia.
Dzieci bardzo lubią powtarzać swoje ulubione zabawy. Jeśli zadania zostaną zastosowane w formie zabawowej, dzieci z wielką przyjemnością będą w nich uczestniczyć. Zadaniem rodzica jest pokazanie dziecku jak właściwie wykonać dane ćwiczenie oraz zachęcać przedszkolaka do działania. Systematyczne ćwiczenia mają tutaj wielkie znaczenie, dlatego najlepiej będzie powtarzać je krótko ale częściej. Z 3-latkiem są to 3-4 minuty, a ze starszym przedszkolakiem do 10 minut. Należy zastosować na początku łatwiejsze ćwiczenie, a następnie przejść do trudniejszych.

Ćwiczenia warg:
1. Dziecko wymawia na przemian „a” – „o” lub „e” – „o” przy zachowaniu jak największym oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi.
2. Jak przy wymawianiu samogłoski „i”, dziecko oddala od siebie kąciki ust.
3. Przy wymawianiu samogłoski „u”, dziecko stara się zbliżyć kąciki ust do siebie.
4. Wprowadzenie warg w drganie przy cmokaniu i parskaniu.
5. Naprzemienne ssanie wargi dolnej, a następnej górnej.
6. Zębami masujemy wargi.
7. Zdmuchnięcie kawałków gazety z warg.
8. Ułożenie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, w następującej kolejności: a-i-o-u-y, u-a-i-o-y, o-a-y-i-u, y-i-o-a-u, u-i-y-a-o. W kolejnym etapie samogłoski łączymy w pary: a-i, a-u, i-a, u-o, i-u, o-i, u-i, a-o.
9. Zatrzymanie powietrza i nadymanie policzków na mniej więcej 5 sekund oraz oddychanie przez nos.
10. Nadymanie policzków w kolejności raz prawy, raz lewy, przesuwanie powietrza z jednej strony do drugiej zachowując zwarte wargi.
Źródło:
https://blizejprzedszkola.pl/plakat-kiedy-do-logopedy,2,8882.html#
https://przedszkole1.czarnkow.pl/gimnastyka-buzi-i-jezyka-zabawy-logopedyczne,2287,pl
http://poradnik-logopedyczny.pl/profilaktyka-logopedyczna/ksztaltowanie-mowy/20/cwiczenia-usprawniajace-narzady-artykulacyjne.html