Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1481 z późn. zmianami)
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 967 z późn.zm.)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 z późn.zm.)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 z późn.zm.) oraz przepisy wykonawcze do wyż. wym. ustaw
Statut Przedszkola Publicznego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Żernicy
§ 1
- Przedszkole Publiczne w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Żernicy wchodzi w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Żernicy, w dalszej części statutu zwanego zamiennie „ZS-P w Żernicy” lub „zespołem”.
- Przedszkole funkcjonuje w budynkach przy ul. L. Miki 37 oraz Górniczej 2m.
- Przedszkole jest placówką publiczną.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Pilchowice z siedzibą w Pilchowicach, ul. Damrota 6. Nadzór pedagogiczny sprawuje Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
- Nazwa przedszkola używana na pieczęciach to: Zespół Szkolno-Przedszkolny Przedszkole Publiczne w Żernicy.
§2
- Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Celem przedszkola jest:
1) wsparcie całościowego rozwoju dziecka przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się,
2) osiągnięcie przez dziecko dojrzałości do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji w obszarze rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego.
- Zadania przedszkola to:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
13) kreowanie sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
16) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- W czasie zajęć w przedszkolu i poza przedszkolem za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci odpowiedzialny jest nauczyciel, któremu dyrektor powierzył prowadzenie oddziału w godzinach określonych harmonogramem oraz pracownicy zespołu:
- w grupie młodszej – w okresie adaptacyjnym woźna w większym stopniu niż w innych miesiącach sprawuje opiekę nad dziećmi młodszymi. W przypadku grup starszych – w czasie pobytu dzieci w przedszkolu woźne pomagają dzieciom w czynnościach samoobsługowych w ciągu całego dnia;
- podczas pobytu dzieci w ogrodzie zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonych terenach ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci. Do obowiązków wyznaczonych pracowników obsługi należy codzienna kontrola bezpieczeństwa terenu i stanu technicznego urządzeń. W przypadku stwierdzenia jakiegokolwiek zagrożenia pracownik powinien usunąć istniejące zagrożenie, ewentualnie zabezpieczyć teren, a w razie niemożności usunięcia zagrożenia zgłosić dyrektorowi placówki, który podejmie właściwe decyzje;
- w trakcie zajęć poza terenem przedszkola zapewniona jest opieka nauczyciela i woźnej;
- w czasie zajęć dodatkowych – typu: rytmika, logopedia, język angielski, gimnastyka korekcyjna, religia i inne – opiekę nad dziećmi sprawuje osoba prowadząca te zajęcia. Osoba ta ponosi pełną odpowiedzialność również za odbieranie i przyprowadzanie dzieci do nauczyciela sprawującego opiekę nad grupą, do której należą.
- W sprawowaniu opieki nad wychowankami konieczne jest przestrzeganie przez rodziców i opiekunów zasad przyprowadzania i odbierania dzieci, w szczególności:
1) rodzice, przyprowadzając dziecko do przedszkola, przekazują je pod opiekę nauczycielce. Niedopuszczalne jest pozostawienie dziecka poza terenem przedszkola, przed budynkiem przedszkola;
2) dziecko przyprowadzane do przedszkola nie powinno być źródłem infekcji wywołującej chorobę;
3) odbierać dzieci z przedszkola mogą: rodzice lub prawni opiekunowie, inne osoby mające pisemne upoważnienie wystawione przez rodziców lub prawnych opiekunów, rodzeństwo dzieci, które ukończyło 10 lat na pisemne upoważnienie rodziców;
4) dzieci nie są powierzane osobom nietrzeźwym.
- Rodzice są zobowiązani do telefonicznego powiadamiania przedszkola o nieobecności dziecka.
§ 3
- Organy przedszkola są wspólne z organami Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Żernicy. Są nimi: dyrektor przedszkola, rada pedagogiczna, rada rodziców.
- Kompetencje, zasady współdziałania organów wymienionych w § 3 ust.1 i sposoby rozwiązywania sporów między nimi określa statut Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Żernicy.
§ 4
- Organizację pracy przedszkola określa arkusz organizacyjny Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Żernicy zatwierdzony przez organ prowadzący.
- W arkuszu organizacji pracy przedszkola określa się w szczególności: czas pracy poszczególnych oddziałów, liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
- Przedszkole korzysta z zasobów lokalowych i kadrowych Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w zakresie realizacji zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci w przedszkolach.
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza jest prowadzona w oparciu o podstawę programową oraz dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
- Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym nie może przekraczać 23 lub 24, w zależności od rozmiarów sali.
- Czas trwania zajęć prowadzonych w przedszkolu, w tym nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić: z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut, z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut.
- Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin dziennie.
- Czas pracy oddziałów ustala się na godziny: od 7.00 do 16.00.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący lub w porozumieniu z nim.
- Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu określa organ prowadzący.
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa wprowadza się:
1) odnotowywanie każdego wejścia obcych osób do budynku ZS-P w Żernicy,
2) monitoring budynku oraz terenu ZS-P w Żernicy.
§ 5
- Formy udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa statut ZS-P w Żernicy.
- Przedszkole realizuje wskazania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego z wykorzystaniem kadry specjalistów i specjalistycznego wyposażenia.
- W przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju wychowanka na podstawie wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka określają odrębne przepisy.
§ 6
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez dyrektora, na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
- Na postawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel ustala dla danego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci oraz zalecanych warunków realizacji podstawy programowej:
1) od 7.00 do 8.30 odbywają się zabawy swobodne w kącikach zainteresowań, prace nauczycielki o charakterze obserwacyjnym, wyrównawczym, korekcyjnym, stymulującym, zabawy dydaktyczne poszerzające temat z małym zespołem bądź indywidualnie, ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe ze śpiewem, przygotowanie do śniadania;
2) od 8.30 do 12.00 odbywa się śniadanie, następnie zajęcia dydaktyczne inspirowane przez nauczyciela w celu wspomagania rozwoju dzieci w sferze ruchowej, muzycznej, plastycznej, językowej, matematycznej, zabawy ruchowe, spacery w celu dydaktycznym lub rekreacyjnym, zabawy dowolne dzieci w kącikach zainteresowań, prace nauczycielki indywidualne lub z małym zespołem o charakterze wyrównawczym, stymulującym, korekcyjnym, zabawy w ogrodzie przedszkolnym, przygotowanie do obiadu, zabiegi higieniczne;
3) od 12.00 do 14.00 ma miejsce obiad, a następnie odbywają się zajęcia programowe takie jak opowiadanie lub czytanie bajek, zabawa w teatr, zabawy uspokajające i relaksujące, spacer, zabawy w ogrodzie lub w kącikach zainteresowań, odpoczynek na leżakach w najmłodszych grupach dzieci, przygotowanie do podwieczorku,
4) od 14.00 do 16.00 to czas na podwieczorek oraz prace nauczycielki o charakterze korekcyjnym, wyrównawczym, stymulującym i obserwacyjnym, gry planszowe z małym zespołem dzieci, gry i zabawy dydaktyczne, zabawy w ogrodzie, zabawy w kącikach zainteresowań według wyboru dzieci.
§ 7
- Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należą:
- przestrzeganie niniejszego statutu,
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
- terminowe uiszczanie odpłaty za pobyt dziecka w przedszkolu,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,
- niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
- zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci sześcioletnich podlegających obowiązkowi przygotowania rocznego w przedszkolu,
- zaopatrzenie dzieci w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
- wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.
- Rodzice mają prawo do:
- zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów edukacyjnych dziecka,
- uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać,
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomoc,
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji przedszkola,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną.
- W przypadku zachorowania dziecka rodzice zostają o tym fakcie powiadomieni telefonicznie. W przypadku zagrożenia życia dziecka przedszkole wzywa karetkę pogotowia.
- Rodzice za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola mogą otrzymać na zakończenie roku szkolnego list pochwalny dyrektora i rady pedagogicznej.
- Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze są organizowane w przedszkolu co najmniej trzy razy do roku lub częściej na wniosek rodziców i nauczycieli.
- Formami współpracy przedszkola z rodzicami są: zebrania grupowe, konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami, kąciki rodziców, strona internetowa, zajęcia otwarte.
- Rodzice i nauczyciele są zobowiązani do współdziałania ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
§ 8
- W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
- Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą, szanując godność dziecka i respektując jego prawa.
- Do zakresu zadań nauczycieli należy w szczególności:
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
- prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej. Diagnozę przedszkolną prowadzą nauczyciele dzieci sześcioletnich lub pięcioletnich, których rodzice zdecydują o posłaniu ich do szkoły w wieku 6 lat;
- dokonanie analizy gotowości dziecka do nauki w szkole do 30 kwietnia. Nauczyciel jest zobowiązany do zapoznania rodziców z wynikami diagnozy;
- stosowanie twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowania;
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza terenem w czasie wycieczek, spacerów itp.;
- współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną itp.;
- planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia;
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń;
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci;
- współdziałanie z rodzicami lub prawnymi opiekunami dziecka w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców lub prawnych opiekunów do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej – zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących;
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym.
- W przedszkolu pracuje pedagog, psycholog, logopeda.
- Specjaliści wymienieni w ust. 4 udzielają, w zależności od potrzeb, porad dla rodziców i nauczycieli.
- Szczegółowe zadania specjalistów o których mowa w ust. 4 określa statut ZS-P w Żernicy.
§ 9
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 7 lat, z zastrzeżeniem ust. 3, 4.
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek, o którym mowa, rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w którym dziecko kończy 6 lat. W przypadku dziecka, o którym mowa w ust. 3, obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 9 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor zespołu może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5. Dziecko może być przyjęte do przedszkola w przypadku, gdy placówka dysponuje wolnymi miejscami oraz dziecko potrafi wykonać proste czynności samoobsługowe niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w grupie.
- Zasady rekrutacji do przedszkola określa regulamin rekrutacji.
- Dyrektor przedszkola na podstawie uchwały rady pedagogicznej może skreślić dziecko z listy wychowanków na drodze decyzji administracyjnej, z wyłączeniem dzieci spełniających obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego, w następujących przypadkach:
- nieusprawiedliwionej miesięcznej nieobecności dziecka;
- zalegania przez rodziców z odpłatnością za przedszkole powyżej jednego okresu płatniczego;
- utajenia przy wypełnianiu karty zgłoszenia przez rodziców informacji o chorobie dziecka, która uniemożliwia przebywanie dziecka w grupie, a w szczególności choroby zakaźnej, poza chorobami zakaźnymi wieku dziecięcego;
- nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu.
§ 10
- Dziecko w przedszkolu ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego podmiotowego traktowania;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażenia przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- poszanowania jego godności osobistej;
- poszanowania własności;
- opieki i ochrony;
- partnerskiej rozmowy na każdy temat;
- akceptacji jego osoby;
- swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one praw innych.
- Dziecko w przedszkolu ma obowiązek w trosce o bezpieczeństwo własne
i kolegów:- szanować kolegów i wytwory ich pracy;
- nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycieli;
- szanować sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu;
- dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa;
- przestrzegać ustalonych zasad, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
- sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne;
- przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych;
- słuchać poleceń nauczycieli i reagować na nie.
§ 11
- Przedszkole Publiczne w Żernicy prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami
- Przedszkole Publiczne w Żernicy jest jednostką budżetową Gminy Pilchowice wchodzącą w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Żernicy.
§ 12
Zmiany w niniejszym statucie są zatwierdzane poprzez uchwały rady pedagogicznej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Żernicy. 26 września 2019 r.